Sinds 2006 ontdek je deze atypische voertuigen, de driewielige scooters, op de weg. Maar waarom een extra wiel aan een scooter toevoegen? Presteert hij daarmee beter? Is het handiger om op een driewieler te rijden, gezien de breedte van het voertuig? Hier volgen de redenen voor deze nieuwe trend.
P - WYSIWYG - Alignment Left
Pluspunten
- Meer evenwicht: de vooras is een echt technologisch hoogstandje. De wielen zijn individueel opgehangen en kantelen wanneer je een bocht neemt, zodat je een optimale stabiliteit bereikt. Bij stilstand kan de vooras vergrendeld worden, zodat de machine stabiel staat en niet omvalt.
- Remmen: met een extra wiel en een extra remschijf is het resultaat duidelijk. De noodremafstand is 20% korter in vergelijking met een tweewieler. Bovendien worden de voor- en achterremmen centraal bediend via een pedaal, zodat de verdeling optimaal is.
- Opbergruimte: een royaal kastje onder het zitje zal je ongetwijfeld plezier doen!
P - WYSIWYG - Alignment Left
Minpunten
- Gewicht: deze machines brengen wat meer gewicht in de schaal: tussen 164 en 282kg. Dat is waarschijnlijk het enige nadeel. Bij lage snelheden of bij het manoeuvreren is het extra gewicht voelbaar.
- Afmetingen: je kunt je minder gemakkelijk overal tussen wringen en er moet rekening gehouden worden met de ruimte die nodig is om te parkeren. Met een lengte tussen de 2m en 2.2m en een breedte van +/- 80cm komen we dichter bij de afmetingen van een grote trailmotor dan van een scooter.
P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
Voor wie?
- Voor starters: een goed idee, als hij maar niet te groot is. Grote scooters zijn zwaar en krachtig. Het derde wiel is geen wonder en corrigeert niet alle gebrek aan ervaring.
- Als je een 125cc hebt en een rijbewijs B: de wetgeving staat bestuurders met een rijbewijs B toe om zonder voorwaarden een driewieler te besturen als het rijbewijs vóór 2013 werd behaald. Voor alle anderen is een paar uur theoretische vorming voldoende. Dit geeft je de gelegenheid te rijden zonder opnieuw een praktijkexamen te moeten afleggen.
- Als je een kilometervreter bent: de stabiliteit en het comfort van deze driewielers maken ze tot een grote bondgenoot voor veelrijders. De kilometers op de snelweg worden afgehaspeld in volkomen stabiliteit en rust.
P - WYSIWYG - Alignment Left
De markt op 4/11/2021 (onder voorbehoud)
- Piaggio biedt vijf modellen aan: van 300cc 26pk 227kg voor 7.199€ tot 500cc 43pk 282kg voor €11.484.
- Peugeot biedt een model met 400cc, 35pk van 280kg aan voor €10.099.
- Yamaha biedt drie modellen aan: van 125cc 12pk 164kg voor 4.999€ tot 300cc 28pk 239kg voor €8.599.
- Qooder biedt een model aan met 346cc, 29pk en 220kg voor €7.200.
Sommige fabrikanten bieden ook vierwielers aan waarmee je geen voet op de grond hoeft te zetten. Voor wie van het betere bochtenwerk houdt zijn er zelfs driewielers, maar de zwaardere voorkant zal sommigen minder bevallen.
.
P - WYSIWYG - Alignment Left
Image