Met de elektrische aandrijving en de laatste spitstechnologie staat de auto aan de vooravond van een nieuwe revolutie die zich de komende 20 jaar zal voltrekken. Toch is de auto in de eeuw dat hij bestaat voortdurend geëvolueerd en heeft hij kleine revoluties gekend: directe injectie voor de motoren, de opkomst van elektronica, de verbinding met smartphones enz. Het is duidelijk dat deze evolutie zich de komende 20 jaar zal doorzetten, maar met een sterkere paradigmawijziging dan voordien: de overstap naar de elektrische aandrijving.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Elektrisch

De auto krijgt van Europa een duwtje in de rug en kent een revolutie in de aandrijvingswijze, die over 20 jaar volledig elektrisch zal zijn. We hebben het dan over alle vervoersmiddelen, zowel voor particulieren als professioneel. De elektrische aandrijving, die nodig is om de klimaatopwarming tegen te gaan, heeft vandaag al een zeer goed maturiteitsniveau bereikt met een autonomie die vaak 500km overschrijdt en oplaadsnelheden die opladen in amper 20 minuten mogelijk maken! Deze elementen zullen nog verder evolueren. In minder dan 10 jaar tijd zullen we spreken over afstanden van meer dan 1.000km en over opladen in minder dan 5 minuten. Bovendien zullen auto's met brandstofcel, met de verdere ontwikkeling van de waterstoftechnologie, ook wijdverspreid zijn. Er zal dus keuze te over zijn.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
elektrische auto's

Verbonden

De connectiviteit van auto's zal toenemen. Tegen 2030 zal naar schatting 96% van de nieuwe voertuigen volledig verbonden zijn. Technologiereuzen zullen software voor de besturingssystemen leveren en updates op afstand zullen iets alledaags worden. Bijna alles wat nu mogelijk is voor onze smartphones, zal dat ook zijn voor de auto's. De boordinstrumenten zullen ook evolueren met schermen en 'augmented reality'.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Autonoom

Momenteel kennen we al de autonome rijniveaus type 1 en 2, waarbij de bestuurder steeds waakzaam moet blijven. De volgende stappen zijn de niveaus 3 en 4, waarbij bestuurders in eerste instantie hun aandacht kunnen verminderen en vervolgens het rijden volledig kunnen delegeren. Dit zal een belangrijke stap zijn die, hoewel ze al op technologisch vlak al goed gevorderd is, ook een duidelijk juridisch kader zal vereisen. De elektronica zal immers beslissingen moeten nemen in de situaties die het onderweg tegenkomt. We moeten realistisch blijven: dit ene wettelijke aspect zal jaren of zelfs decennia in beslag nemen om vorm te krijgen.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
zelfrijdende auto niveau 3 & 4

Gemakkelijker gedeeld

De verbonden auto zal het ook gemakkelijker maken om voertuigen te delen. Dankzij identificatietechnologie kan je bijvoorbeeld op het einde van de straat in een geparkeerd voertuig stappen om naar de gewenste plaats te rijden. De logica van gebruik eerder dan bezit zal dus verder uitbreiden. Tegen 2030 schat men trouwens dat 26% van de opbrengsten uit mobiliteit afkomstig zullen zijn van nieuwe bronnen, met name van gedeelde mobiliteit.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Interessant?