Het hele jaar door is het belangrijk om je voertuig te onderhouden. Dat gezegd, is de ene periode de andere niet. Zoals in de zomer voordat je op vakantie vertrekt, of net voor de winter om de auto voor te bereiden op de winterse koude.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Voor de zomer

De zomer betekent natuurlijk op vakantie vertrekken. Daarom is het belangrijk dat je je voertuig eerst goed nakijkt. Hij zal in twee of drie weken tijd immers duizenden kilometers rijden, en bovendien in belaste toestand. Controleer deze zaken:

  • Kijk je papieren na: op reis gaan betekent ook een kans op controle. Zorg er dus voor dat je over alle nodige documenten beschikt zoals het inschrijvingsbewijs, het gelijkvormigheidsattest, het verzekeringsbewijs, maar ook het keuringsbewijs. Controleer ook de onderhoudsvervaldag aan de hand van de kilometers die je gaat afleggen. Het is beter om te anticiperen en dus een onderhoud te laten doen vóór het vertrek dan erna. Vergeet ook niet je dekking voor pech of ongevallen (reisbijstand en pechverhelping) na te kijken.
  • Controleer de peilen: dit is het moment om alle peilen te controleren: olie, remmen, koelvloeistof. Veel garagehouders bieden deze controles aan voor een handvol euro's. En het loont waarschijnlijk de moeite. In de zomer zijn er heel wat insecten en de zichtbaarheid moet optimaal blijven. Vergeet dus niet om het reservoir met ruitensproeiervloeistof 'zomer' te vullen zodat je niet in de problemen komt.
Image
seizoensgebonden onderhoud auto oliepeil
  • Controleer de staat van de voorruit: controleer de voorruit en noteer eventuele sterretjes of barsten. De airconditioning en de verwarming zouden grotere barsten kunnen veroorzaken. Hoewel sterretjes (<2cm) herstelbaar zijn, is dat niet het geval voor barsten. Dan is een volledige nieuwe voorruit nodig.
  • Controleer de airconditioning en het interieurfilter: in de zomer werkt de airconditioning vaak op volle toeren. Ook daar is onderhoud nodig, in het bijzonder het bijvullen van koelgas en vervangen van het pollenfilter om allergenen tegen te houden. Een regelmatige controle is dus aanbevolen, minstens om de twee jaar. Dit onderhoud kost ongeveer 100 euro.
  • Controleer je banden: de goede staat van de banden is essentieel, want ze zijn goed voor 50% van het weggedrag. Controleer dus zeker de bandenspanning, die doorgaans ook moet worden verhoogd wanneer je helemaal volgeladen op reis gaat. In de handleiding van de fabrikant lees je er alles over. Een sticker in de tankklep of in het passagiersportier geeft de door de fabrikant aanbevolen bandenspanning aan.
  • Vergeet ook de veiligheidsuitrusting niet: zorg ervoor dat je een gevarendriehoek, een brandblusser en een veiligheidshesje bij hebt. Het hesje moet net als de brandblusser binnen handbereik liggen. De driehoek mag zich in de koffer bevinden, maar moet gemakkelijk toegankelijk zijn. In sommige landen moet voor elke passagier een veiligheidshesje worden voorzien.
P - WYSIWYG - Alignment Left

Voor de winter

Voor de winterkou zich aanbiedt, zijn er enkele controles van je auto nodig om het winterseizoen goed door te komen. Controleer zeker deze zaken:

  • Let op de zichtbaarheid: in de winter is goed zien en gezien worden van cruciaal belang. Denk er dus aan defecte lampen te vervangen en zelfs lampen (klassieke lampen of halogeenlampen) ouder dan 5 jaar te vervangen. Ze zullen dan immers al 30% van hun efficiëntie kwijt zijn. Vergeet ook niet om de ruitenwisserbladen te vervangen, zeker als ze twee jaar of ouder zijn. Om efficiëntere lichten te hebben, is het ook aangewezen om het polycarbonaat van de lichten te polijsten. Zij hebben immers de neiging om na verloop van tijd ondoorschijnend te worden. Deze dienst wordt uitgevoerd bij een carrossier of bij een van de grote automerken. Ten slotte moet je ook goed letten op de netheid binnenin: vergeet niet om de ruiten goed te reinigen, die worden na verloop van tijd vuil met condens.
Image
seizoensgebonden onderhoud auto ruitenwissers
  • Pas je banden aan: ongeacht het seizoen zijn banden essentieel voor de veiligheid. De regel is dat ze moeten worden vervangen wanneer de profieldiepte nog maar 1,6 mm bedraagt. Maar weet dat dit een echte ondergrens is en dat in geval van nood de grip op een natte ondergrond bij de meeste banden dan al sterk verminderd zal zijn. Voor bredere banden (meer dan 20 cm breed) is het aanbevolen niet minder onder de 3 mm te gaan. Heb je de middelen ervoor, kies dan voor zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter. Als je weinig rijdt (minder dan 10.000 km per jaar), zijn vierseizoensbanden een interessante oplossing omdat ze een betere waterafvoer en een betere reële wintercapaciteit bieden (sneeuw, ijzel). Na 6 jaar heeft een band zijn elasticiteit volledig verloren. Hij moeten dan worden vervangen, zelfs als de profieldiepte nog steeds in orde is. Opgelet: winterbanden (met het logo van de berg met de sneeuwvlok) zijn verplicht bij winterse omstandigheden bij onze Duitse en Luxemburgse buren. Ook aangepaste banden of winteruitrusting in de koffer (sneeuwkettingen) zijn sinds 2021 verplicht in grote delen van Frankrijk (Noordoost, Oost, Centrum, Zuidoost, Zuidoost en Zuidwest).
  • Controleer de schokdempers: de schokdempers dragen niet alleen bij tot het comfort, maar ook - en vooral - tot de wegligging en dus tot het rijgedrag en het remvermogen. Het is dus belangrijk om ze na te kijken na meer dan 100.000 km.
  • Controleer de accu: een accu vermindert aan kracht in de winter of bij grote koude. Na 5 jaar is het sowieso aanbevolen om ze te vervangen.
Image
de accu van je auto testen
P - WYSIWYG - Alignment Left

Bij een bandenwissel

  • Maak geen fout bij het wisselen van banden. De band moet voldoen aan de criteria voor gewicht, snelheid en afmetingen van het model, zoals door de fabrikant bepaald. De maat staat aangegeven op de zijwand van de band. Die moet vervangen worden door een band met gelijkaardige eigenschappen.
  • Op elke band vind je een Europees label. Dit label werd aangepast in 2021 om aan te geven hoe de banden zich tot elkaar verhouden. Ten eerste vind je er onder meer informatie over de rolweerstand, die een invloed heeft op het brandstofverbruik van het voertuig, de grip op nat wegdek en het geluidsniveau van de band. Dit laatste wordt aangegeven in decibels. Voor rolweerstand en grip op nat wegdek gebruikt het label een schaal van A (zeer goed) tot E (slecht). Het brandstofverbruik wordt aangegeven op een schaal van groen naar rood en de prestaties op een nat wegdek worden aangegeven van donkerblauw naar lichtblauw. Tot slot komt ook de bandenmaat met gewicht en snelheidsindex aan bod, en zijn er logo's die aangeven of je eventueel met een winterband of een spijkerband te maken hebt. Een QR-code geeft toegang tot de Europese productendatabank.
Interessant?