Proficiat, je hebt je rijbewijs behaald. De volgende stap is je eerste machine uitkiezen, met alle opwinding vandien. Maar hoe maak je de juiste keuze en doe je de beste aankoop?

P - WYSIWYG - Alignment Left

De basis

Voordat je begint te dromen, moet je een beetje serieus blijven en:

  • de technische beperkingen kennen van je rijbewijs
  • aan je makelaar de eventuele beperkingen en het bedrag van de verzekeringspremie vragen
  • je veiligheidsuitrusting vervolledigen of herzien, want geen enkele motorrijder mag de weg op zonder goed beschermd te zijn (en dat ondanks de prijs!)
  • de kostprijs van de taksen en het onderhoud natrekken
P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
je eerste motorfiets kiezen

Waar kopen?

Alle gemotoriseerde voertuigen moeten technisch onberispelijk zijn en dat geldt nog meer voor motorfietsen. Bij een concessiehouder ben je zeker van een perfect werkende machine. Of het nu gaat om een directievoertuig, een gereviseerde tweedehands, een eindereeks of het laatste nieuws model in de showroom, een professional is de garantie op een betrouwbare aankoop. Bovendien is het gebruikelijk om van motorfiets te veranderen en staat een goede aankoop synoniem met een goede doorverkoopwaarde.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Belangrijke punten

  • Het gewicht van je tweewieler is heel belangrijk. Te zwaar kan zorgen voor moeilijkheden bij het manoeuvreren aan lage snelheid, bij het parkeren of als je stilstaat. Te licht betekent minder grip en groter risico op wielblokkering als je remt.
  • Een korte draaicirkel garandeert wendbaarheid en gebruiksgemak.
  • De combinatie motorfiets-motorrijder moet in evenwichtig zijn naargelang je lichaamsbouw. Bij stilstand moet je stabiel staan, met de voeten volledig op de grond, en tijdens het rijden mag je niet volledig voorovergebogen zitten.
  • Redelijk blijven is essentieel. Vergeet niet:
    • Rijhulpsystemen vergemakkelijken het rijden, maar een bestuurder zonder ervaring loopt het risico dat hij de fysieke beperkingen niet altijd goed begrijpt.
    • Je begint dus best klein en evolueert dan mee met je ervaring. De eerste motorfiets wordt dus geen sportief model.
    • Je temperament is belangrijk. Ben je een waaghals, kies dan voor een beperkt vermogen zodat de pk's je niet overweldigen. Als je een rustigere bestuurder bent, kies dan voor een grotere cilinderinhoud om soepel rijden bij lage toerentallen eerder dan driftig aan hoge toerentallen.
P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
uitrusting motor

Plezier

Motorfietsen gaan vaak gepaard met plezier, maar er is geen beter plezier dan dat zonder risico. Je eerste machine moet gemakkelijk te temmen zijn. De moderne motorfietsen zijn allemaal degelijk en jouw rijgedrag zal het verschil maken.  Het juiste compromis is een veelzijdige en wendbare motorfiets. Er is dus een grote kans dat een trailmotor of roadster in je uiteindelijke selectie zal eindigen. Na zes maanden of na 10.000km lijkt je aanvankelijke keuze misschien te redelijk, maar neem de tijd om je motor te leren beheersen. Na 2 jaar en 20.000km onderweg kan je spreken van echte ervaring. Wees voorzichtig en veel rijplezier!

P - WYSIWYG - Alignment Left
Interessant?