Interne verbrandingsmotor op benzine (BEN)
- weinig uitstoot van fijnstof
 - met de Euro 6-norm, een aanzienlijke vermindering van de emissies
 - geschikt voor voorstedelijke verplaatsingen en beter getolereerd in steden (lage-emissiezones)
 - nieuwe motortechnologieën hebben het verbruik verminderd
 - brandstof aan de pomp bevat geen lood meer en bestaat voor 10% uit bio-ethanol
 
P - WYSIWYG - Alignment Left
Interne verbrandingsmotor op diesel (DSL)
- fossiele brandstof die minder CO2 uitstoot dan benzine (-10%)
 - met de Euro 6d-norm, naleving van de emissienorme
 - LEZ's tolereren Euro6d-diesels tot 2030
 - altijd interessant voor regelmatige lange ritten en een veel jaarlijkse kilometers
 - mogelijkheid om fossiele diesel te vervangen door e-Diesel
 - brandstof aan de pomp bevat biodiesel
 
P - WYSIWYG - Alignment Left
Image

Microhybridemotor (MHEV)
- elektrische ondersteuning geeft de benzinemotor een duwtje in de rug bij het starten en versnellen
 - zeer kleine batterij, geen opladen nodig (dankzij terugwinning van de energie bij het vertragen)
 - stoppen van de motor bij stilstand en vrijlopen bij stationair draaien
 - sommige krachtigere systemen gebruiken een spanning van 48V
 - zorgt voor een lager verbruik, met nog steeds flexibiliteit van een klassieke verbrandingsmotor
 
P - WYSIWYG - Alignment Left
Zelfopladende hybride motor (HEV)
- een elektromotor met een kleine batterij helpt de verbrandingsmotor
 - de batterij wordt opgeladen door energie te recupereren tijdens het remmen en vertragen
 - de elektromotor kan de auto alleen aan lage snelheid aandrijven (zones 30, manoeuvres, files)
 - werkt 50% van de tijd elektrisch in de stad
 - zeer gebruiksvriendelijk en zeer flexibel
 - lagere CO2-uitstoot en lager verbruik
 
P - WYSIWYG - Alignment Left
Oplaadbare hybride motor (PHEV)
- combineert de voordelen van elektrische en thermische aandrijving
 - kan zowel elektrisch, thermisch als hybride rijden (combinatie van beide)
 - mogelijkheid om in de stad te rijden zonder CO2-uitstoot
 - elektrische autonomie soms meer dan 50km, tot zelfs 100km
 - zeer gemakkelijk op te laden (minder dan een nacht in een stopcontact)
 - flexibel en gebruiksvriendelijk, zonder stress over de batterijlading
 
P - WYSIWYG - Alignment Left
Image

Interne verbrandingsmotor op aardgas (CNG)
- brandstof die hoofdzakelijk bestaat uit methaan, aardgas
 - kan volledig koolstofvrij gemaakt worden (e-CNG)
 - altijd met benzinemotor (reserve om verder te rijden zonder CNG)
 - aanvaard in ondergrondse parkings
 - minder vervuilend en zuiniger (10% minder CO2 dan benzine)
 
P - WYSIWYG - Alignment Left
Verbrandingsmotor met vloeibaar petroleumgas (LPG)
- gas samengesteld uit propaan en butaan gerecupereerd bij de destillatie van ruwe aardolie
 - met de nieuwe normen R67-01, aanvaard in ondergrondse parkings
 - geen benzeen en minder uitstoot van NOx, CO, fijnstof en onverbrande koolwaterstoffen
 - zeer goedkope brandstof en zeer uitgebreid netwerk van pompen
 
P - WYSIWYG - Alignment Left
Image

100% elektrische motor (BEV)
- geen motoremissies
 - autonomie afhankelijk van het modeltype, soms meer dan 400km
 - thuis opladen mogelijk
 - netwerk van (super)snelle laadpalen in volle ontwikkeling (ongeveer 10.000 laadpunten in België)
 - zeer soepel, comfortabel en stil rijden
 
P - WYSIWYG - Alignment Left
Motor met brandstofcel (FCEV)
- gebruikt waterstof om elektriciteit te produceren voor de voeding van een elektromotor
 - autonomie en snel bijvullen (met waterstof)
 - stoot alleen water uit
 - geen zware batterij
 - netwerk van stations in ontwikkeling in België (10 punten in 2022)
 
P - WYSIWYG - Alignment Left
