De kosten per kilometer van een rit met een elektrische auto variëren van €0/100km tot meer dan €27/100km, met een gemiddelde van €7-8/100km! Waarom zo'n grote variatie? Het gaat hier om meer dan alleen het verbruik van het voertuig. Ook het soort laadpaal, de gebruikte betaalwijze en de laadsnelheid spelen een rol. We leggen uit…

P - WYSIWYG - Alignment Left

Als je je auto thuis oplaadt met zonnepanelen, profiteer je van de gratis energie van de zon, min de afschrijving van de investering uiteraard. Echt gratis opladen kun je vaak op het werk en in sommige winkelcentra of parkeergarages van supermarkten, waar klanten laadpunten kosteloos kunnen gebruiken.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
laadpalen zonnepanelen

De wallbox thuis tankt je auto vol met energie van het stroomnet, tegen de contractueel vastgelegde kWh-prijs. Die schommelt meestal rond de twintig cent per kWh. Aan 'langzame' of 'halfsnelle' openbare laadstations, d.w.z. maximaal 22kW, is de prijs meestal minder dan €0,40/kWh. Kies je voor snellere laadpalen, dan kom je al gauw boven de 50 cent uit. Aan laadpalen boven 100kW betaal je minimaal €0,69/kWh, maar dit kan oplopen tot €0,79 en zelfs meer dan €1/kWh... als je geen abonnement hebt, welteverstaan. Verschillende exploitanten bieden hun abonnees immers gunstiger voorkeurstarieven aan.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Opmerking: terwijl in België de laadpalen per kWh rekenen, wordt in Frankrijk het tarief meestal per minuut gerekend. Dat is een nadeel wanneer de laadpaal weigert op volle capaciteit te laden, want je loopt het risico op exorbitante laadkosten. Gelukkig kun je dat compenseren met gratis laadsessies of opladen thuis, wat veel goedkoper is dan tanken aan de pomp. Met een goed gebruik van je huishoudelijke apparatuur en je elektrische auto kom je weg met minder dan €5/100km!

P - WYSIWYG - Alignment Left
Interessant?