Je nieuwe auto moet praktisch zijn, beantwoorden aan je verwachtingen en zelfs aan je wensen. Je gaat samen behoorlijk wat kilometers maken, dus denk goed na over je aankoop en schat de financiële impact ervan in. Er zijn verschillende parameters waarmee je rekening moet houden en je houdt ze maar beter in het achterhoofd. In België wordt de gemiddelde kostprijs van een auto geraamd op ongeveer 700 euro per maand.
1. Aankoop
Dit is uiteraard de eerste kostenpost. Of je nu je spaargeld gebruikt of een beroep doet op een financieel product, het zal een niet te verwaarlozen impact hebben op je portemonnee. Als je een persoonlijke inbreng doet, denk er dan aan dat de auto op termijn waarschijnlijk vervangen zal moeten worden. Als je je aankoop financiert, moet je rekening houden met de rentevoet. Vraag je autodealer naar zijn beste financieringsaanbod en profiteer van speciale voorwaarden tijdens een autobeurs of een commerciële actie.
2. Taksen
Deze bevoegdheid is gewestelijk en varieert dus naargelang je woonplaats. Vlaanderen heeft in 2013 zijn belastingsysteem herzien door milieucriteria in te voeren. In Wallonië en Brussel blijft de basis vooral het vermogen van het voertuig, maar er is een hervorming aan de gang. Deze taksen zijn ten laste van particulieren en professionelen:
- De belasting op inverkeerstelling (BIV): eenmalig te betalen bij de inverkeerstelling van het voertuig. In Wallonië ben je ook onderworpen aan een malus op basis van de CO2-uitstoot.
- De verkeersbelasting (VB): jaarlijks te betalen
Om het bedrag van deze belastingen te berekenen, neem je gewoon een kijkje op de volgende websites:
- In Vlaanderen is de simulator beschikbaar op https://belastingen.fenb.be
- Voor Brussel vind je de tabel van de BIV en VB op https://fiscaliteit.brussels/verkeersbelastingen
- Voor Wallonië vind je in deze tabel de BIV, VB en malus op https://www.wallonie.be/fr/decouvrir-la-wallonie/la-wallonie-en-chiffres/fiscalite-wallonne/taxes-vehicules
Voor professionelen zijn deze taksen geheel of gedeeltelijk fiscaal aftrekbaar, afhankelijk van je statuut.
3. Verzekering
De verplichte minimumdekking is de polis burgerlijke aansprakelijkheid (BA) die de schade dekt die je aan anderen kunt berokkenen. Het bedrag is gebaseerd op het vermogen van het voertuig en de leeftijd en ervaring van de hoofdbestuurder.
Aanvullend kun je kiezen voor een Mini Omnium of Volledige Omnium om bijvoorbeeld glasbreuk, schade aan je eigen voertuig, diefstal, brand, aanrijding met dieren, vandalisme, … te dekken. Daarbovenop komt nog de bestuurdersverzekering (alleen de passagiers zijn verzekerd aan de basis) en de mogelijkheid tot bijstand. Op https://www.autoverzekering-berekenen.be/ kun je de verschillende aanbiedingen vergelijken.
4. Onderhoud
Het bedrag varieert volgens de merken en modellen, maar de uit te voeren handelingen zijn zeer gelijkaardig voor alle auto's. Het basisonderhoud gebeurt meestal om de twee jaar of om de 30.000km. De andere werkzaamheden zijn afhankelijk van de auto en het gebruik (banden, remmen, koppeling, enz.). Je kan ook kiezen voor een onderhoudscontract bij de aankoop van de auto.
5. Brandstof
Vandaag zijn er heel wat mogelijkheden. Het type motorisering moet goed zijn afgestemd op je behoeften en de milieucriteria. De verkoper kan je adviseren en helpen om de juiste keuze te maken.