De verbrandingsmotor is al sinds mensenheugenis de krachtbron van zowat elke auto, al zien we de laatste jaren dat die vaak wordt aangevuld met elektrische aandrijving, en sommige auto’s rijden volledig elektrisch. Zo ken je ongetwijfeld wel auto’s met elektrische batterijen. Maar wist je dat er nog een ander soort elektrisch voertuig bestaat? FCEV’s rijden op een brandstofcel die wordt aangedreven door waterstof! En bovendien kan waterstof ook gebruikt worden om een verbrandingsmotor aan te drijven.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Brandstofcel

In de brandstofcel worden waterstofatomen in contact gebracht met zuurstof om elektriciteit te maken. En met die elektriciteit kan je auto beginnen rijden. Elektrische auto’s dus, maar dan zonder grote batterij. En het mooiste is dat ze alleen water uitstoten!

Nog een voordeel merk je aan de pomp. Je hoeft niet te wachten tot de batterij opgeladen is. Net als bij een auto met verbrandingsmotor, moet je gewoon tanken! Je sluit de slang aan en een paar minuten later ben je klaar om 500/600km te rijden met de waterstof die onder druk (5 tot 6kg) in je auto wordt opgeslagen.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Thermisch

Dat geldt ook voor een auto die waterstof gebruikt om een verbrandingsmotor aan te drijven. Deze verbrandt dan zuurstof (O2) en waterstof (H2). Ook hier stoot de auto alleen water uit. Dit type motor heeft echter inlaatkanalen en kleppen met grote diameter nodig om de lage dichtheid van het waterstof-lucht mengsel te compenseren.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
H2 brandstof elektrische auto VS thermische auto

Een echte regenboog

Niets dan voordelen dus? Jammer genoeg niet. Het probleem is dat waterstof (H2) niet in de natuur voorkomt. Het waterstofatoom bindt zich graag met andere atomen en moleculen (zoals bijvoorbeeld bij water H2O). Het moet dus geproduceerd (of liever gewonnen) worden. Er zijn verschillende processen en elke methode heeft een eigen kleur naar gelang van de milieu-impact: grijs, blauw, groen, geel, roze… een hele regenboog dus. Laten we de belangrijkste er even uitpikken. Ten eerste is er grijs, die erin bestaat aardgas te modificeren. Helaas stoot deze techniek CO2 uit. Tenzij de CO2 wordt opgeslagen of hergebruikt. In dit geval is de waterstof blauw.

Een ander proces is elektrolyse. Elektriciteit wordt door water geleid om waterstof van zuurstof te scheiden. De bron van deze elektriciteit bepaalt de kleur:

  • groen: de elektriciteit wordt geproduceerd met hernieuwbare energie
  • roze: 100% elektriciteit van kernenergie
  • geel: de elektriciteit wordt opgewekt uit zonne-energie! De belangrijke toegevoegde waarde van deze gele waterstof is dat hij direct aan de pomp geproduceerd kan worden. En dat betekent dat er dus geen transport nodig is!

En dan is er ook nog het lage rendement. Er wordt elektriciteit gebruikt om waterstof te winnen, dat dan weer wordt gebruikt om elektriciteit te maken. Tijdens die omzettingen gaat er helaas energie verloren.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
H2 verschillende productiemethodes kleuren

Steeds ruimer beschikbaar

België is vrij goed bedeeld met waterstofstations. Tegen eind 2022 zal het land een twaalftal tankstations tellen: in Zaventem, Halle, Haasrode, Erpe-Mere, Wilrijk, Herve en Ollignies.

Op dit moment worden op de Belgische markt twee waterstofauto's verkocht: de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai. De Stellantis-groep heeft eind 2021 brandstofcel-bestelwagens van Citroën, Opel en Peugeot met een oplaadbare batterij voorgesteld. Hybride voertuigen op waterstof! Toyota overweegt waterstof als brandstof voor een verbrandingsmotor. Andere merken wagen zich stilaan aan de ontwikkeling van een brandstofcel of waterstofmotor …

P - WYSIWYG - Alignment Left
Interessant?