Delen
Met dank aan de fiscaliteit rond bedrijfswagens en de premie die de Vlaamse overheid tot eind 2024 toekent aan particulieren die een elektrische auto van 40.000 euro of minder kopen, blijven de inschrijvingscijfers van elektrische auto’s in ons land indrukwekkend stijgen.
Eind 2023 haalden elektrische auto’s een marktaandeel van 19,6%. Bij het eind van het derde trimester van 2024 staat die teller al op een indrukwekkende 27%. Een stijging met 7,4%, genoeg om van deze aandrijvingstechnologie de op één na populairste te maken, na benzinemotoren (42,1%) en hybride technologie (25,1% marktaandeel, waarvan 16% alleen al voor plug-in hybrides).
Professionals (bedrijven en zelfstandigen) blijven het overgrote deel van de nieuwe inschrijvingen voor hun rekening nemen, met maar liefst 87,3% van de markt. Toch noteert FEBIAC ook een relatieve stijging van de inschrijvingen door particulieren, die nu voor 12,7% zorgen: beduidend méér dan de 8,5% in de eerste drie trimesters van 2023.
Gesteund door de premie die de Vlaamse overheid toekent aan particulieren, is het vooral de Noordelijke landshelft die voor dat stijgende aandeel inschrijvingen heeft gezorgd. In de eerste negen maanden van 2024 brachten 10.017 particuliere Vlamingen een nieuwe elektrische auto in het verkeer, goed voor een stijging met 155% ten opzichte van de 3.928 stuks van vorig jaar. Vergelijken we dat met de 1.872 particuliere inschrijvingen aan Waalse kant, dan scoort Vlaanderen maar liefst... 435% hoger!
Op internationale schaal gezien, komt België met die inschrijvingscijfers terecht in de hoogste rangen van zogenaamde “non-major” markten, met een 4de plaats in absolute cijfers, na achtereenvolgens Duitsland (1), Groot-Brittannië (2) en Frankrijk (3de plaats). Ons land noteert daarmee meteen ook de op één na sterkste progressie in BEV-inschrijvingen dit jaar, enkel voorafgegaan door Denemarken.
Bijlage: