Rijhulptechnologie behoort tot de actieve veiligheid. De systemen waarschuwen de bestuurder of grijpen actief in om een ongeval te voorkomen. Sommige verzekeringen bieden kortingen op de BA-premie en/of de omnium als je auto verschillende van die hulpmiddelen heeft. Hierna volgt een lijst van de meest voorkomende hulpsystemen:

  • ABS: verplicht in de huidige nieuwe voertuigen. Het gaat om een systeem om te voorkomen dat de wielen blokkeren tijdens het remmen, om de controle over het voertuig te behouden. Op die manier kun je tijdens het remmen nog van richting veranderen om een obstakel of een andere gebruiker te vermijden.
  • Parkeerhulp of automatisch parkeersysteem: sensoren en camera's waarschuwen voor de nabijheid van een ander voertuig of een obstakel tijdens het manoeuvreren. Er zijn systemen beschikbaar die in semiautonome modus een parkeermanoeuvre kunnen doen. Er bestaan ook systemen met een alarm voor verkeer dat aan de voor- of achterkant nadert tijdens een manoeuvre, zoals bij het verlaten van je parkeerplaats, een garage of een smalle straat met weinig zicht rondom.
Image
parkeerhulp
  • Waarschuwing voor onopzettelijke overschrijding van een lijn (AFIL, LPW, LPWS, LPA): de auto waarschuwt voor een waarschijnlijke overschrijding van een doorlopende lijn of de rijweg. Sommige systemen geven een extra weerstand aan het stuur en sturen de auto zelf weer op het juiste traject. Om die interventie tegen te gaan, moet je dus meer kracht zetten aan het stuur. Dit hulpsysteem wordt niet ingeschakeld wanneer de richtingaanwijzers zijn ingeschakeld. De overschrijding wordt dan niet als onvrijwillig beschouwd. Het is ook niet actief bij een snelheid van minder dan 70 km/u, want in stadsverkeer zou dat weinig relevant zijn.
  • Tractiecontrole (ASR): dit is de elektronische antislipcontrole om te voorkomen dat de wielen bij het vertrekken beginnen slippen. Het dient ook om het verlies aan grip tijdens het versnellen te beperken.
  • Noodstopbekrachtiging (AFU, EBA, BAS, DBC): zorgt ervoor dat de auto automatisch remt of begint te remmen voor een obstakel, een stilstaand voertuig of een weggebruiker zodat je meer reactietijd hebt. Sommige systemen kunnen zelfs remmen tot volledige stilstand. Het remmen gaat vaak gepaard met een waarschuwing op het instrumentenpaneel of een waarschuwing op de voorruit via het head-up display. Naast motorvoertuigen bestaan er systemen die voetgangers, fietsers en/of (wilde) dieren kunnen detecteren.
Image
autonomous emergency breaking
  • Elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP of ESC): verplicht in de huidige nieuwe voertuigen. Het is een systeem dat ingrijpt op het vermogen dat naar de wielen gaat om controleverlies te voorkomen en het voertuig op de weg te houden.
  • Adaptieve cruisecontrol (ACC): stelt niet alleen de snelheid in die de auto blijft rijden, maar vertraagt ook om een veilige afstand te bewaren achter een langzamer voertuig. Voorbij dat voertuig wordt automatisch opnieuw geaccelereerd tot de ingestelde snelheid. Sommige systemen volgen de snelheidsbeperkingen van de verkeersborden of de gps-database. Denk eraan om de veiligheids- en reactiemarge af te stemmen op jouw voorkeuren.
  • Dodehoekbewaking met melder (BSI, BSM, BLIS): dit systeem waarschuwt voor voertuigen of weggebruikers in de dode hoek via een oranje of rood licht in de spiegel of op de stijl van de voorruit. Sommige systemen zullen zelfs het sturen zwaarder maken om richtingsveranderingen te voorkomen.

    P - WYSIWYG - Alignment Left
    Interessant?