Een goede organisatie van de ritten vermindert het aantal kilometers (en dus het verbruik), en verbetert tevens de werkefficiëntie en de productiviteit. Er zijn basisregels die met professionele apps verfijnd kunnen worden, en waarvan sommige op maat gemaakt kunnen worden.
Je vindt 'gratis' online hulpmiddelen om je route te plannen en zo onnodige omwegen en rondritten te vermijden. Het is aan jou om hiermee rekening te houden bij de plaatsing van je lading. Plaats leveringen, gereedschap of uitrusting voor laatste bezoeken helemaal achteraan in je voertuig. Dit is de "ambachtelijke" methode. Gelukkig zijn er route-optimaliseerders, die niet gratis zijn, maar waarvan de investering zich snel kan terugbetalen.
Deze basisprincipes kunnen geautomatiseerd, verbonden en geoptimaliseerd worden via kant-en-klare of op maat gemaakte oplossingen. Ze moeten geïntegreerd worden in het beheer van de voorraad en het wagenpark. Er zijn veel voordelen aan investeren in dit soort tools:
- verlaging van de bedrijfskosten door tijdverlies op de weg en bij de klant te voorkomen
- betere organisatie van voorraden en werk
- kortere leverings- of interventietijden, dus grotere klanttevredenheid
- tijd- en productiviteitsbesparingen
- vermindering van de koolstofvoetafdruk
Welke tools te kiezen?
Het aanbod van digitale hulpmiddelen voor route-optimalisatie is gevarieerd, van softwarepakketten voor heel kleine bedrijven tot TMS-oplossingen (Transport Management System) voor grote ondernemingen.
Het eerste criterium is het kiezen van een oplossing die aan de behoeften van je bedrijf voldoet. Houd rekening met het budget, voorraadbeheer, klantencontacten en navigatie van het (de) voertuig(en).
Soms zal een etikettering van goederen of identificatie van opdrachten met streepjescodes of QR-codes nodig zijn om het werk en de verplaatsingen te kunnen opvolgen.
De navigatie moet gepland worden, eventueel automatisch. Kies voor software die verschillende scenario's en simulaties biedt. Een verbonden volgsysteem voor voertuigen op afstand maakt realtime navigatie-optimalisatie mogelijk. Dit komt van pas als er iets onverwachts gebeurt: je stelt het probleem van tevoren vast en reageert erop door een nieuwe route voor te stellen of een ander voertuig een andere route te geven. Zo kun je snel een oplossing vinden voor bijvoorbeeld verkeersproblemen, beperkte toegang of leveringstijdbeperkingen.
Dit soort hulpmiddelen houdt ook rekening met de keuze van het voertuig (profiel, afmetingen, MTM, motor, bestuurder) waarmee je het kunt optimaliseren.
Het is belangrijk dat je een 'privémodus' kunt instellen, vooral tijdens pauzes. De bestuurder heeft dan enige vrijheid wat betreft het persoonlijk gebruik van het voertuig tijdens de toegestane tijden. Bovendien mogen de privacywetten en de GDPR niet over het hoofd gezien worden.
Daarom is een hulpmiddel nodig met de volgende oplossingen:
- verbonden systeem
- badge of bestuurdersidentificatiecode, met privémodus
- optimaliseren van de lading naar gelang de rit (leveringen, reparaties, enz.)
- scansysteem of registratiesysteem van de opdrachten aan boord van het voertuig of via een interface of een smartphone
- realtime monitoring van voertuigen, met de mogelijkheid om op afstand nieuwe opdrachten of routes te sturen zonder de bestuurder gevaarlijk gedrag op te leggen (geen handsfree telefoongebruik)
- combineer rittenoptimalisatie met vloot- en voorraadbeheer
- navigatiesysteem aan boord, aangepast aan het type voertuig en de vereiste opdrachten
- voor elektrische voertuigen: de actieradius berekenen en anticiperen op oplaadbehoeften
- ontwikkeling van gedigitaliseerde hulpmiddelen voor analyse, rapportage en kostenbewaking