Het geluid van een sportieve auto kan een waar plezier zijn, vooral als de prachtige zuivere lijnen het plaatje helemaal doen kloppen. Maar de milieuvereisten zorgen ervoor dat de zaken evolueren. Dat verloopt niet altijd gelijkwaardig en niet altijd overal. Maar in Europa werd de keuze gemaakt om deze prestigewagens uit te rusten met elektrische motoren.
Een evolutie
De zoektocht naar vermogen heeft jarenlang zeer performante bolides voortgebracht. Exclusiviteit heeft ook de elegantie doen evolueren naar een design dat haast een kunstwerk vormt. Hybridesystemen bestaan al jarenlang en worden gebruikt. In de Formule 1 zijn elektromotoren sinds 2011 een aanvulling op verbrandingsmotoren en de competitie woedt nog steeds hevig. In 2014 werd een nieuwe competitie van volledig elektrische auto's opgericht, de Formule E. Ook op onze wegen kiezen de prestigieuze merken voor elektrische aandrijving en de droom blijft bestaan. Fabrikanten staan voor nieuwe uitdagingen en normen.
De toekomst
Als je gepassioneerd bent en van mooie mechanica houdt, had je wellicht liever minder drastische keuzes gemaakt en gewacht op de nieuwe zogenaamd 'groene' brandstoffen. Weten dat de mooiste GT's geen lawaai meer zullen maken, kan je misschien echt wanhopig maken. Maar weet je dat sommige fabrikanten hun auto's al voorzien van een luidspreker om de motorgeluiden te vervangen? Hetzelfde zien we bij legendarische boliden die ronken als een schitterende V8 benzine terwijl de bestuurder diesel tankt.
We werden een heropleving van iconische merken en modellen met elektrische aandrijving beloofd. MG is al terug met meerdere modellen. Opel heeft de Manta geretrofit als concept car, en dat is niet onopgemerkt voorbijgegaan. Renault belooft een elektrische R5 waar we reikhalzend naar uitkijken. Naar al die auto's wordt ongeduldig uitgekeken omdat ze willen ontdekken en beoordelen.
Bij de exclusieve auto's is er geen twijfel dat de designers erin zullen slagen om felbegeerde auto's te creëren. Porsche heeft zijn kaarten getoond met de 100% elektrische Taycan. Ferrari in onderweg met zijn hybride 296 GTB. Anderen, zoals Bugatti, zullen hun hypercars elektrificeren voordat ze volledig elektrisch gaan.
De wereld verandert en de auto moet zich opnieuw uitvinden. De prestaties zullen misschien ook worden afgeremd, maar het potentieel is er en de droom kan worden voortgezet.