U bent hier  ›Home› Publicaties

Analyse: De Belgische automobielmarkt in de eerste helft van 2020

Met 216.605 nieuwe auto’s die tussen 1 januari en 30 juni 2020 in België werden ingeschreven, tegenover 310.188 in dezelfde periode in 2019, werd de automobielsector hard getroffen door de lockdown die werd opgelegd om de COVID-19-pandemie te bestrijden. Aan het einde van de eerste 6 maanden van het boekjaar 2020 kromp de registratie van nieuwe auto’s in het hele land met 30,2%.

Naast dit brutoresultaat werd de eerste helft van 2020 gekenmerkt door een verandering in het aankoopgedrag van de Belgische automobilist. Op het gebied van motorisering is hybride aandrijving de grote winnaar van het boekjaar 2020. Zij was goed voor 4,5% van de inschrijvingen van nieuwe auto’s eind 2019 en het marktaandeel steeg tot 8,4% aan het einde van de eerste zes maanden van dit jaar. Daarnaast was er een lichte opleving van de dieselmotoren en een verdere groei van de elektromotoren, dit alles ten nadele van de benzinemotorisaties.

Aanzienlijke daling van de CO2-uitstoot

Het succes van hybride en elektrische motoren, evenals de lichte opleving van dieselmotoren, heeft een directe invloed op het gemiddelde niveau van de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s die in België worden ingeschreven.

Terwijl dit gemiddelde in 2018 119,4 gr/km was en in 2019 121,2 gr/km, staat het nu op 112,6 gr/km in 2020. Dit betekent een daling van 8,6 gr/km in de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in België. Een historisch laag resultaat, dat duidelijk de inspanningen illustreert die de automobielindustrie zich getroost om tot een mobiliteit te komen die steeds milieuvriendelijker wordt.

Kleine en middelgrote SUV’s, kampioenen in populariteit

Terwijl de SUV-categorie alleen al goed is voor 40,9% van de inschrijvingen van nieuwe auto’s (een stijging van 1,8% ten opzichte van het boekjaar 2019), is dit vooral te danken aan de kleine (14%) en middelgrote (23,1%) modellen. Grote SUV’s waren in de eerste helft van het jaar goed voor 3,8% van de inschrijvingen van nieuwe auto’s.

De auto’s die tot de categorie «gezinswagens» behoren, zijn met een aandeel van 28,4% de tweede grootste markt. Dit is vooral te danken aan kleine gezinswagens, die 20,4% van de totale markt vertegenwoordigen.

Evolutie van de inschrijvingen van nieuwe auto’s in België (2012-2020) Voornaamste segmenten :

Een analyse van de subcategorieën van voertuigen bevestigt ook dat de zeer sterke ontwikkeling van de markt voor SUV’s geen invloed heeft gehad op het aantal «grote voertuigen» dat in ons land in het verkeer wordt gebracht. Het gecombineerde marktaandeel van grote voertuigen bedroeg 17,6% in 2012 tegenover 15,5% aan het einde van de eerste helft van 2020.

Bedrijven groener dan particulieren

In de eerste helft van het jaar bleken de bedrijven de echte motor van de elektromobiliteit. Geëlektrificeerde modellen (hybride of 100% elektrisch) vertegenwoordigden 15,6% van het marktaandeel van door bedrijven geregistreerde voertuigen, tegenover 5,8% van de door privépersonen ingeschreven voertuigen.

Er is ook een bijzonder duidelijk verschil tussen plug-in hybride motoren (op te laden via een stopcontact), die bijzonder populair zijn bij bedrijven, (87,4% van de registraties van deze technologie), en «full & mild hybrid» motoriseringen (waarvan de batterij automatisch wordt opgeladen bij het remmen en vertragen), die op hun beurt populair zijn bij particulieren (49,4% van de registraties).

Twitter