In memoriam Pierre Alain De Smedt, ere-voorzitter FEBIAC vzw

FEBIAC en haar leden, en bij uitbreiding de gehele automobielwereld, hebben afgelopen weekend afscheid moeten nemen van Pierre Alain De Smedt.
Baron Pierre Alain De Smedt was voorzitter van onze federatie tussen 2006 en 2011, waarna hij het voorzitterschap van het VBO opnam.

Heel zijn indrukwekkende carrière gaf hij leiding aan bedrijven in de automobielsector. Hij was onder andere gedelegeerd bestuurder bij Volkswagen Vorst, waarna hij voor de autogroep een aantal directiefuncties in het buitenland op zich nam (Autolatina, Seat). Nadien koos hij voor Renault, waar hij operationeel directeur werd. Hij was zonder enige twijfel een van de ‘Grote Belgen’ in de internationale automobielsector.

Luc Bontemps, afgevaardigd bestuurder van FEBIAC vzw, reageert met verslagenheid op het overlijden van Pierre Alain De Smedt. “De autosector, en eigenlijk de hele ondernemingswereld verliest een groot, verstandig  en zeer warm persoon. Pierre Alain belichaamde alles wat een federatie sterk kan maken: de zin voor overleg, het zoeken naar verstandhouding en tegelijk ook de visie op de ontwikkelingen van de automobielbranche die een federatie mee vorm moet geven. Wij zullen hem daarvoor dankbaar blijven en reserveren hem voor altijd een plaats in ons hart.”