De Belgische automarkt: de eerste trends van 2019

De Belgische markt van de nieuwe auto’s heeft het eerste trimester van boekjaar 2019 afgesloten met 155.866 ingeschreven wagens. Wat ons echter nog meer interesseert dan dat brutoresultaat zijn de eerste trends die we tijdens die periode konden onderscheiden.

Het veranderde keuzegedrag van de Belgische automobilisten wat betreft de motorisatie zette zich ook in het eerste trimester van 2019 door. Terwijl de dieselmotor eind 2011 nog een marktaandeel van meer dan 75 procent had bij de nieuwe wagens, ligt dat aandeel vandaag de dag onder de symbolische grens van de 30 procent in ons land.

Het is geen verrassing dat de terugval van de dieselmotor vooral de benzinemotoren ten goede komt: hun marktaandeel flirt intussen met 64 procent. De grootste evolutie in dit prille boekjaar zien we echter bij de elektromotoren, die vooral in Vlaanderen een sterke vooruitgang laten optekenen.

Toch moeten we opnieuw benadrukken dat dieselmotoren ondanks de kritiek en negatieve berichtgeving sinds eind 2015 vandaag de dag uitstekende CO2- en NOx-cijfers laten optekenen, met name dankzij de invoering van de Euro 6d-temp-normen en de WLTP-cyclus. Het negatieve imago en het wantrouwen dat deze krachtbronnen bij sommigen oproepen, zijn niet meer gerechtvaardigd.

Meer lezen...

[INSCHRIJVINGEN] De markt voor lichte bedrijfsvoertuigen eindigde de eerste helft van het jaar met 43.721 geregistr… https://t.co/BF7KltCFkl

[INSCHRIJVINGEN] Op het einde van de eerste helft van het jaar kunnen de invoerders van motorfietsen een stijging v… https://t.co/A0EKXiCEK0

@MannekenFrite Le même débat agite certaines villes de France. Voici un article intéressant sur le sujet, avec l'av… https://t.co/pGspEioTuO