Dwangwet Elektrische Voertuigen vanaf 2023 zet bedrijven en werknemers met de rug tegen de muur

Het politieke opbod om de bedrijfswagensector onder druk te zetten om op al te korte termijn over te schakelen op zero-emissie voertuigen, dreigt werknemers en werkgevers op te zadelen met een zware financiële kater.

Aan de vooravond van de invoering van het mobiliteitsbudget diende een groep van 5 CD&V kamerleden een wetsvoorstel in om vanaf 2023 bedrijven en werknemers fiscaal te dwingen om enkel nog zero-emissie voertuigen in te zetten als bedrijfswagen.

Op kortere termijn wil men ook de tankkaarten stevig gaan belasten, een bijkomende factuur dus voor een deel van de werkende middenklasse, die nu al het gros van de belastingen ophoest.

Een werknemer die in 2023 nog met bedrijfswagen met een klassieke motor rijdt, zou volgens dit voorstel tot 4 keer meer belasting betalen dan vandaag (voordeel alle aard).  Zijn werkgever zou een veelvoud van de huidige sociale bijdrage voorgeschoteld krijgen. Daarenboven zou de fiscale aftrekbaarheid tot nul herleid worden. Dat zou honderden euro’s per maand aan extra kosten betekenen.

Deze oververhitte drang tot regelgeving veroorzaakt bijzonder veel verwarring bij bedrijven en werknemers en bovendien geeft men niet de kans om de effecten van de lopende hervormingen te evalueren.

Febiac, Renta en Traxio, die in België de belangen behartigen van de economische actoren in de markt van de bedrijfswagens, spreken van een overhaast en ondoordacht voorstel dat geen rekening houdt met de huidige technische en financiële stand van zaken op vlak van elektromobiliteit. Niemand heeft een glazen bol; we weten niet hoe het aanbod en vooral de kostprijs van zero-emissie voertuigen tegen 2023 geëvolueerd zal zijn.  De realiteit is immers dat vandaag die wagens voor de meeste gebruikersprofielen nog een kostprijs hebben die ver boven die van de klassieke aandrijvingen ligt.

Tot slot geven we nog mee dat slechts 11% van alle personenwagens op onze wegen bedrijfswagens zijn die ook privé gebruikt worden door werknemers of zelfstandigen. De mogelijke effecten voor milieu en klimaat zijn dus beperkt gezien 89% van het voertuigpark niet geviseerd wordt door deze maatregelen.

Wij willen ten volle meewerken aan een plan voor verdere vergroening maar de overgang dient op een manier te gebeuren die haalbaar is voor ons als sector en die geen financieel bloedbad veroorzaakt voor werknemers en werkgevers.

Wouter Beke, Stefaan Vercamer, Jef Van den Bergh, Roel Deseyn en Griet Smaers

RT @MausMichel: Pendelaar zit vast in de auto. Als we er nu eens voor zouden zorgen dat er veel minder moet gependeld worden. Thuiswerk, re…

[NEWS] De 98e #BrusselsMotorShow zal lopen van 8 tot 19 januari 2020. 📸Persmoment en Gala Dream Cars op 8/1 🖋Pers… https://t.co/5VOLdPKxkU

[NEWS] Le 98e #BrusselsMotorShow se déroulera du 8 au 19 janvier 2020. 📸 Moment de presse et Gala Dream Cars le 8… https://t.co/SMQ36c7Kln